logo.gif
Hankova stránka o seriálu Městečko Twin Peaks


faq.gif Nejčastěji pokládané otázky (FAQ)

Překlad z anglického originálu.

Upozornění: Pokud jste neviděli všechny díly televizního seriálu TWIN PEAKS a film FIRE WALK WITH ME, upozorňujeme, že níže jsou uvedená hlavní témata. Jestliže jste neviděli seriál a nechcete, aby se vyzradila zápletka, nečtěte dál!

Otázky...

E1. Kolik epizod existuje?
E2. Jak jsou epizody číslovány?
E3. Mají epizody názvy?
E4. Existuje průvodce k epizodám, dosažitelný na síti?
E5. V kterém roce se seriál odehrává?
E6. Kde je TP situováno?
E7. Kde se filmovalo?
E8. Kolik obyvatel má TP?
E9. Půjčil jsem si zkušební snímek (pilot) - proč se liší od zkušebního snímku TV?
E10. Jaká je "evropská" verze pilota?
E11. Je druhá část k dispozici na videu/laserovém disku?
E12. Existuje seznam účinkujících?
E13. Co je tu ještě?
E14. Které díly režíroval David Lynch?
E15. Proč jsou epizody II. části tak špatné?
E16. Jaké jsou odkazy na filmy/slavné lidi?
E17. Kdo zabil Lauru Palmerovou?
E18. Co znamenala písmena pod nehty?
E19. Kdo/co je BOB?
E20. Je BOB totožný s J.R. "Bob" Dobbsem?
E21. Kdo/co je Diane?
E22. Má Kyle MacLachlan opravdu rád třešňový koláč?
E23. Chodili spolu Kyle MacLachlan a Lara Flynn Boyleová?
E24. Jak se dělaly zvláštní hlasy ve scéně Červeného pokoje?
E25. Jaká jsou slova k Mikeově básni (jednoruký muž)?
E26. Kdo byl v lese s Leem (epizoda 2)?
E27. Co se stalo s INVITATION TO LOVE?
E28. Kdo je trpaslík?
E29. Nebyl obr ve STAR TREKU? Nehrál obra Lurch?
E30. Kdo stál venku u okna, když Josie sváděla Harryho (epizoda 11)?
E31. Co viděla Maddy na koberci (epizoda 8)?
E32. Co řekl "creamed corn kid" (epizoda 9)?
E33. Kdo hrál "creamed corn kid"?
E34. Jaký význam má pach ohně?
E35. Jaký význam má bílý kůň?
E36. Co znamená "Sovy nejsou, čím se zdají být."?
E37. Co se stalo Josii (epizoda 23)?
E38. Hráli Cooper a Windom Earle opravdovou šachovou partii?
E39. Jaké jsou smyšlené/mytologické významy dugpa a vigvamů?
E40. Jaké je spojení mezi Červeným pokojem, Černým vigvamem a Bílým vigvamem?
E41. Byl major Briggs v Bílém vigvamu?
E42. Kdo mluvil prostřednictvím Sarah Palmerové k majoru Briggsovi (epizoda 29)?
E43. Co je dvojník?
E44. Co je stalo Cooperovi v Černém vigvamu?
E45. Je mrtev?
E46. Bude příběh ještě pokračovat?
E47. Kdo napadl Dr. Jacobyho (epizoda 7)?
E48. Je opravdu možné, aby někomu do rána úplně zbělely vlasy, jako Lelandovi (epizoda 8)?
E49. Jaký význam mají dopravní světla?
E50. Jaký význam má samovolný třes rukou různých obyvatel města (epizoda 27)?
E51. Jaké ceny seriál získal?


... a odpovědi

E1. Kolik epizod existuje?

Jsou to:

2-hodinový pilotní (zkušební) snímek, sedm 1-hodinových epizod v první části, 22 epizod v 2. části - 2. část - první trvá 2 h, všechny ostatní trvají 1 h (v USA, poslední 2 epizody byly promítány dohromady jako 2-hodinový speciál na ABC) - celkem 23 h z 32 h celkem.

Poznámka: bez reklam, 1-hodinové epizody trvají 48 minut a 2-hodinový zkušební snímek trvá každý 96 minut. ("Evropská" verze zkušebního snímku má 113 minut v důsledku alternativního zakončení. Podrobnosti viz otázka E10.)


E2. Jak jsou epizody číslovány?

Produkce Lynch/Frost se zmiňuje o 2-hodinovém zkušebním snímku jako o "pilotu" a čísluje všechny epizody postupně:

začíná č. 1 pro první 1-h epizodu první části, č. 7 jako poslední 1-h epizoda první části, číslo 8 jako první 2-h epizoda 2. části, č. 9 jako první 1-h epizoda 2. části, č.28 a 29 jako poslední dvě 1-h epizody 2. části (promítané společně jako 2-h speciál v USA na ABC)

Číslování je použité na povoleních k promítání videokazet/laserových disků, na přenášených vysíláních Bravo a ve zkrácené formě průvodce epizodami (viz otázka E4).

Diskusní skupina alt.tv.t-p na Internetu si osvojila jiné schéma číslování pro označení, ve kterém části (amerického vysílání) se epizoda objevila:

epizoda 1000 je 2-h pilot, epizoda 1001 je první 1-h epizoda 1. části, epizoda 1007 je poslední 1-h epizoda 1. části, epizoda 2001 je první 2-h epizoda 2. části, epizoda 2002 je první 1-h epizoda 2. části, epizoda 2021 je 2-h "film" sestávající z posledních dvou 1-h epizod 2. části (odpovídá č.28 a 29 v číslování Lynch/Frost).

Toto číslování se často používalo ve zpracování alt.tv.t-p a je používáno v návodu k "stopáži" epizod (viz otázky E4 a E5).

Viz tabulku v otázce E3 pro převod tohoto schéma číslování.

A ještě na dovršení zmatku, scénáře epizod komerčně dostupných jsou číslovány 001 až 007 pro první část a 2.001 až 2.022 pro druhou část.

A pro ještě větší zmatek jsou sady amerických laserových disků číslovány 001 až 007 pro vydání 1 (1. část), 2008 až 2014 pro vydání 2 (prvních 7 epizod druhé části), 2015 až 2022 pro vydání 3 (druhých sedm epizod druhé části) a 2023 až 2029 (posledních sedm epizod druhé části, v č. 2-h filmu poslední epizody jako dvou zvláštních epizod).


E3. Mají epizody názvy?

Lynch/Frost Productions neoznačila epizody názvy, jen čísly epizod (viz otázka E2).

Při promítání v Německu byly epizody označeny názvy a to (zásluhou Roberta Michla [rmichl@iiic.ethz.ch]):

U nás v Evropě (alespoň německy mluvící země), jsme měli to potěšení získat pojmenované epizody. Jsou to:
  1. (1000) pilotní snímek
  2. (1001) Stopy nikam (Traces to nowhere)
  3. (1002) ZEN - neboli umění chytit vraha, (Zen and the art of killer catching)
  4. (1003) Odpočívej v bolesti (Rest in pain)
  5. (1004) Jednoruký muž (The one-armed man)
  6. (1005) Cooperovy sny (Cooper's dreams)
  7. (1006) Čas poznání (Realization time)
  8. (1007) Poslední večer (The last evening)
  9. (2001) Obr s Tebou (May the giant be with you)
  10. (2002) Kóma (Coma)
  11. (2003) Muž za sklem (The man behind glass)
  12. (2004) Tajný deník Laury (Laura's secret diary)
  13. (2005) Kletba orchideje (The orchid's curse)
  14. (2006) Démoni (Demons)
  15. (2007) Osamělé duše (Lonely souls)
  16. (2008) Projížďka s mrtvou (Drive with a dead girl)
  17. (2009) Samozvaná spravedlnost (Arbitrary law)
  18. (2010) Roztržka mezi bratry (Dispute between brothers)
  19. (2011) Maškarní ples (Masked ball)
  20. (2012) Černá vdova (The black widow)
  21. (2013) Šach-mat (Checkmate)
  22. (2014) Dvojhra (Doubleplay)
  23. (2015) Otroci a páni (Slaves and masters)
  24. (2016) Prokletá (The condemned woman)
  25. (2017) Rány a jizvy (Wounds & scars)
  26. (2018) Na křídlech lásky (On the wings of love)
  27. (2019) Variace vztahů (Variations on relations)
  28. (2020) Cesta k Černému vigvamu (The path to the black lodge)
  29. (2021-Part 1) (Miss Twin Peaks)
  30. (2021-Part 2) Za hranicemi života a smrti (Beyond life and death)

Pěkné, že? Jak se Vám to líbí?

BTW, jsou zde některé narážky na známé německé citáty (jako "Odpočívej v pokoji", "Poslední večeře", "Soudce Lynch", "Mír s Tebou" atd.) a mohu se doslova dobře ztotožnit s odpovídající epizodou. Např. "Rány a jizvy" mi připomínají Harryho S. Trumana hledajícího útěchu v láhvi Jacka Danielse, soužícího se nad ztrátou "proklaté" Josie. Nebo "Démoni", jedna z mých nejoblíbenějších epizod, kde MIKE mluví prostřednictvím Gerarda jeho démonickým hlasem a větami. Epizoda "Osamělé duše" ukazuje slova vlevo vzadu na Haroldově visícím těle: "J'ai une âme solitaire"...

Tyto názvy jsou použity ve zkrácené verzi průvodce epizodami (viz otázka E4).


E4. Existuje průvodce k epizodám, dosažitelný na síti?

V podstatě jsou dva:

zkrácený průvodce epizodami, se seznamem krátkých anotací epizod, napsaný Jimem Pellmannem (viz adresa v záhlaví souboru), zapisovaných pravidelně do přehledu novinek alt.tv.t-p, který je k dosažení z anonymní instalace FTP nezkrácené formy průvodce "časového sledu" epizod, se seznamem všech událostí v každé epizodě, s detailním popisem důležitých scén, konfiguracemi šachovnice, mapami a diagramy Červeného pokoje a s datem a časem většiny událostí (viz otázka E5), posledně editován Edem Nomurou (enomura@ucsd.edu), zapisován pravidelně do přehledu novinek alt.tv.t-p, k dosažení z anonymní instalace FTP.


E5. V kterém roce se seriál odehrává?

Data a dny týdnů uváděné ve zkušebním snímku a epizodách první části odpovídají roku 1989 (byl snímán rok zkušebního filmového snímku). Avšak TAJNÝ DENÍK LAURY PALMEROVÉ přenáší děj do roku 1990. V druhé části není žádná zásada v uvádění data. V "předobrazu", ve filmu FIRE WALK WITH ME, jsou události týdne Lauřiny vraždy uváděny, jako by se staly v roce 1989.

Při snaze získat obecný časový rámec epizod "jeden den jedna epizoda", zdroje týmu Lynch/Frost production (Scott Frost) uváděly, že bylo těžké pro scénáristy, účinkující a štáb sledovat, jaký čas byl ten který "den" v TP, a z toho důvodu často docházelo k omylům (např. středoškoláci jsou ve škole v sobotu).

Názory společnosti fanoušků TP fan se shodují v tom, že že všechny děje se udály v roce 1989 a že data v deníku a jiné nesrovnalosti v epizodách jsou chybné.

Výchozím bodem pro časové určení je Lauřina smrt brzy ráno ("někdy mezi půlnocí a 4 h ráno" podle Dr. Haywarda) v pátek, 24. února. Její tělo je objeveno "právě po rozednění" toho dne, kdy je datum děje ve zkušebním snímku. Poslední událost ve FIRE WALK WITH ME (poslední den života Laury) je čtvrtek, 23. února.

Ačkoli každá epizoda v podstatě pokrývá jeden den událostí v TP, jsou zde některé výjimky: po Lelandově smrti je v další epizodě uvedeno, že je o "tři dny později"; často epizoda začíná uprostřed noci předcházejícího "dne" epizody, ale většina událostí se odehrává následujícího dne.

Viz nezkrácený průvodce "časového sledu" epizod (viz otázka E4) pro seznam, která epizoda odpovídá kterému datu, rovněž tak kolik hodin bylo nebo uvedení data a času osobami. Viz rovněž časopis TP WRAPPED IN PLASTIC, č.1, kde je kalendář února a března 1989, kde jsou uvedeny hlavní události, které se daný den přihodily.


E6. Kde je TP situováno?

Je to ve státě Washington, ale není upřesněno kde. V úvodním Cooperově monologu k Dianě, když vjíždí do města, uvádí, že to je "pět mil jižně od kanadské hranice a dvanáct mil západně od hranice státu". To by se zdálo být v severovýchodní části státu. Avšak okolní geografie připomíná Kaskádové pohoří na západě Washingtonu. Zmínky o městech, jako jsou Seattle a Tacoma, ale ne Spokane, rovněž ukazují ma západ Washingtonu. Zdá se, že tvůrci seriálu situovali stát tak, aby se všechno hodilo na západ od Kaskádového pohoří.

Návrh zkušebního snímku, nazvaný NORTHWEST PASSAGE (CESTA NA SEVEROZÁPAD), je jasně umístěn do východní části státu Washington, neboť jsou zde borovice žluté - Pinus Ponderosa namísto douglasek. Změna lokality byla nepochybně způsobena rozhodnutím natáčet zkušební snímek raději v oblasti Seattlu než ve východním Washingtonu, což by bylo daleko od místních zdrojů výroby a místních herců.


E7. Kde se filmovalo?

Mnoho exteriérů bylo natáčeno ve Snoqualmie, Washington (a v okolí), což je v Kaskádovém pohoří, nedaleko Seattlu. Jsou zde vodopády; hotel Great Northern Hotel je ve skutečnosti Salish Lodge (ačkoli uvnitř nevypadá jako GNH - interiéry hotelu GNH, stejně jako domu Packardové/Martellových byly natočeny v Kiana Lodge); a bistro RR je ve skutečnosti Mar-T Cafe.

Na rozdíl od zkušebního snímku a FIRE WALK WITH ME (který byl také natáčen v reálu), epizody byly natáčeny v oblasti Los Angeles.

Přibližná ASCII mapa státu Washington (laskavost Pete Zakela [phz@cadence.com]):


        North                      British Columbia (Canada)
         /|\
          |       -----------------------------------------------------.-----
          |       \                                              Twin *|
                   |                                             Peaks |  I
                    \                                                  |  D
   _                |                                                  |  A
   |\__             |                                                  |  H
   /   --___        |                                                  |  O
  |         ---_    |            WASHINGTON                            |
   \            \   /                                                  |
    |           |  |                                         Spokane * |
    |           |  |* Seattle                                          |
    |           |  |                                                   |
    \           |  /                                                   |
     |          \_/* Tacoma                                            |
     |                                                                 |
     \                                                                 |
      |                                                                |
      |                                 * Yakima                       |
      |                                                                |
      |                                                                |
      |                                          * Tri-cities          |
      |_-_                                                             \
          |                                ________---------------------`
           \           ____ ----____-------
            `----___---
                                  OREGON



E8. Kolik obyvatel má TP?

To je předmětem diskuse. Počet obyvatel uváděný v titulcích TV na informační tabuli je 51 201. Podle TWIN PEAKS BEHIND THE SCENES: AN UNOFFICIAL GUIDE TO TWIN PEAKS od Marka Altmana, Lynch/Frost původně předpokládal počet obyvatel 5 201, ale ABC trvala na zvýšení.

To mělo za následek některé sporné pasáže seriálu. Např. Twin Peaks nemá místního soudce, což má v USA každé město s počtem obyvatel 51 000; má šerifské oddělení, ale nikoli policejní (šerif je obvykle na venkově a nikoli ve městě). Na druhé straně je tu vlastní nemocnice, luxusní obchod a velký hotel.

Kniha WELCOME TO TWIN PEAKS: ACCESS GUIDE TO THE TOWN se pokouší vyřešit problém tím, že počet obyvatel je chyba tisku a měl by být 5 120.


E9. Půjčil jsem si zkušební snímek (pilot) - proč se liší od zkušebního snímku TV?

Verze zkušebního snímku, která je k dispozici na videu/laserdisku je znám jako "evropská" verze, poněvadž byl zhotoven pro evropský videotrh a poprvé se tam objevil. Podrobnosti viz další otázka.


E10. Jaká je "evropská" verze pilota?

Než byl TP prodán ABC jako seriál, Lynch/Frost získal peníze pro produkci zaváděcí epizody podpisem smlouvy s Warner Home Video. Smlouva poskytla Warner Home Video práva prodávat zaváděcí epizodu jako film na videu v Evropě (nevědělo se, zda pilot vyústí do seriálu, Warner se chtěli ujistit, že dostanou své peníze zpět.) Aby se to prodalo jako film, smlouva si vyhradila, že pilot musí být samostatný a musí být "ukončen", když byla objasněna vražda Laury Palmerové.

Lynch/Frost měli v úmyslu změnit zaváděcí snímek na seriál a tudíž takové vyřešení pro zaváděcí snímek nenapsali. Potom, během natáčení zaváděcího snímku si vzpomněli na své smluvní závazky, natočili závěr, který je níže popsaný a předali Warner Home Video "samostatný" evropský film, i když ukončení nemělo příliš smysl a nebylo v duchu událostí TV seriálu.

Části evropského ukončení filmu byly později použity v upravené formě pro snové scény na konci 2. epizody (Skutečně si všimnete, že obsah snu, který vypráví Cooper Lucy a Harrymu na začátku 3. epizody obsahuje události, které jsou zobrazeny v ukončení evropského zaváděcího snímku, ale ne v Cooperově snu, uvedeném v 2. epizodě!)

Lynch se domnívá, že slavná scéna v Červeném pokoji je jedna z jeho nejlepších, a že je snad jedním z důvodů, proč si ji vybral, aby ji zařadil jako závěrečnou scénu 2. epizody. Původní scénář 2. epizody je většinou doslovnou kopií zakončení evropského snímku, dokonce ve větší míře, než je ve verzi vysílané televizí.
Okopírované části byly upraveny, aby bylo jasné, že je to spíše Cooperův sen/vize, než opravdové prožití událostí. Tak jsou střihy na reakci Trumana, atd. v zakončení evropského snímku nahrazeny v 2. epizodě výstřely na Coopa zmítajícího se a převalujícího se ve spánku.

Když ABC koupila seriál, přešla video práva televizního vysílání epizod na Worldvision (divize Spelling Entertainment, která je těsně spojena s ABC), ale video práva na zaváděcí snímek zůstala Warner Home Video. To je důvodem, proč lze komerčně využívat jen verzi zaváděcího snímku evropského filmu. Vytvořením tohoto "odvaru", Warner Home Video uváděl na trh svou verzi zaváděcího snímku s umožněním "alernativního řešení" Lauřiny vraždy než jaké bylo uvedeno v TV seriálu.

I když velká část stopáže ze zakončení evropského snímku byla začleněna do TV seriálu, většina fanoušků TP pociťuje konec, ačkoli to, co je zajímavé jako historický artefakt, není relevantní ke "skutečné" historii TP rozvinuté v TV seriálu.

Zakončení evropského snímku by pravděpodobně uniklo Vaší pozornosti, jestliže se díváte na TV seriál poprvé. Je to "hlava 22", i když: měli byste vidět zaváděcí snímek dříve než shlédnete první TV epizodu a to kvůli důležitým informacím prostředí a kontextu, ale verze pro TV vysílání zaváděcího snímku není dostupná v obchodní síti. Nemůžete-li si od někoho půjčit verzi pro vysílání zaváděcího snímku, můžete si snadno "upravit" videoverzi při jejím promítání a to:

Asi 90 minut ve filmu, poté, co šerif Truman uvádí Coopera k Lucyině noční hostině s koblihy a po scéně z vězení s Jamesem, Bobbym a Mikem, je scéna, kde šerif navštíví Josie.

"Muselo se to stát právě včera touto dobou," říká Truman Josie.
"Bojím se," říká Josie.

Dále je tu kužel světla semaforu, houpajícího se ve větru.

Zastavte film v další scéně, kde vidíme matku Laury, jak sedí na pohovce a kouří. Až do tohoto okamžiku je film a zaváděcí snímek pro vysílání stejný.

Je tu jen jedna scéna navíc v zaváděcím snímku pro vysílání, která není ve filmu: Lauřina matka má vidinu ruky v rukavici dolující z půdy přívěšek srdíčka, kam je Donna a James schovali (budete asi znát přívěšek, jestliže jste viděli zbytek).

Nyní pro ty, kteří viděli seriál, ale nikoli "evropskou" verzi zaváděcího snímku, uvádíme krátký popis dodatečných scén:

Sarah si vzpomíná, že toho rána viděla BOBa skrčeného v nohách Lauřiny postele. Hystericky křičí a vypráví Lelandovi, na co si vzpomněla.

Je tu scéna Lucy a Andyho, jak se chystají do postele (!). Leland volá Lucy, vypráví ji o Sářině nenadálé vzpomínce a ptá se jí, kde je šerif. Lucy volá šerifa do jeho hlídkového vozu. Řekne jí, aby jej Hawk očekával v domě Palmerových, aby si mohli udělat skicu muže, na kterého si Sarah vzpomněla.

Agent Cooper, spící ve svém hotelovém pokoji, je probuzen telefonem. Mike, jednoruký muž, je na druhém koci drátu a říká Cooperovi, že muž, který zabil Lauru je v nemocnici. Pak volá Lucy Coopera řekne mu, co se stalo v Palmerově domě. Cooper žádá Lucy, aby vyřídila šerifovi, že má vzít skicu a přijít do nemocnice, kde se setkají.

Cooper a šerif najdou Mika v nemocnici. Mike přednáší báseň a své doznání (z Cooperova snu v epizodě 2.). Cooper žádá Mika, aby identifikoval vraha ze skici. Udělá to a řekne jim, že BOB je v suterénu nemocnice.

Najdou BOBa klečícího před kruhem 12 hořících svící. Zve je dál, ptá se, zda je Mike s nimi, opakuje některé dialogy z Cooperova snu v epizodě 2, v č. "Chytím tě do svého pytle smrti."

Šerif se ptá BOBa, co to byla za písmena, která se našla a BOB odpovídá:

BOB: "Robert. To je mé správné jméno. Terezino bylo s T."
Cooper: "To je pravda."
BOB: "Můžeš si myslet, že jsem zešílel, ale slibuji ti: Budu znovu zabíjet!"

{Mike běží do pokoje a ječí jako šílený}

{Mike dvakrát vystřelí na BOBa. BOB se zhroutí na podlahu.} {Mike padá v bezvědomí k zemi.}

Cooper: "Přejme si něco" {a sfoukne svíčky.}

Střih na Červený pokoj. Nadpis říká: O 25 let později

Zbytek scény je stejný jako scéna Červeného pokoje z Cooperova snu v 2. epizodě. Když tančí Trpaslík, běží závěrečné titulky.

Jak je shora uvedeno, tento závěr nemá souvislost s dějem s ostatních epizodách seriálu (pokud to můžeme říci), s výjimkou částí, které se objevují v Cooperově snu ve 2. epizodě.


E11. Je druhá část k dispozici na videu/laserovém disku?

Ano.


E12. Existuje seznam účinkujících?

TWIN PEAKS (1990)
[TV seriál]


USA 1990-1991

Zvuk: Dolby Stereo.
Žánr: Drama - Horror - surealistmus - vražda - tajemno - detektivní - únos
Místo natáčení: Snoqualmie, stát Washington, USA.

následuje TWIN PEAKS: FIRE WALK WITH ME (TWIN PEAKS: OHNI SE MNOU POJĎ) (1992) odkazuje na WIZARD OF OZ, THE (ČARODĚJ ZE ZEMĚ OZ) (1939)



Režie: Graeme Clifford, Caleb Deschanel, Duwayne Dunham, Ulrich Edel, James Foley, Mark Frost, Lesli Linka Glatter, Stephen Gyllenhaal, Todd Holland, Tim Hunter, Diane Keaton, David Lynch, Tina Rathborne, Jonathan Sanger


V hlavních rolích:

Kyle MacLachlan ...... zvláštní agent FBI Dale Cooper
Michael Ontkean ...... šerif Harry S. Truman

Hrají (dle významnosti postav):

Maedchen Amick ...... Shelly Johnsonová
Dana Ashbrook ...... Bobby Briggs
Richard Beymer ......Benjamin Horne
Lara Flynn Boyle ......Donna Marie Haywardová
Sherilyn Fenn ......Audrey Horneová
Warren Frost ......Dr. William Hayward
Peggy Lipton ......Norma Jenningsová
James Marshall ......James Hurley
Everett McGill ...... "Velký Ed" Hurley
Jack Nance ......Pete Martell
Ray Wise ......Leland Palmer
Piper Laurie ......Catherine Packard-Martellová
Alan Ogle ......Janek Pulaski
Michelle Milantoni ......Suburbis Pulaski
Jill Rogosheske ......Trudy
Kim Lentz ......barman
Charlie Spradling ......uklízečka
Brett Vadset ......Joey Paulson
Erika Anderson ......Emerald/Jade (POZVÁNÍ K LÁSCE)
Lance Davis ......Chet (POZVÁNÍ K LÁSCE)
Peter Michael Goetz ......Jared (POZVÁNÍ K LÁSCE)
Adele Gilbert ......neznámý
James Craven ......neznámý
Mary Chalon ......neznámý


dále hrají (v abecedním pořádku):

Don Amendolia ......Emory Battis
Michael J. Anderson ......trpaslík
John Apicella ......Jeffrey Marsh
Phoebe Augustine ......Ronette Pulaskiová
Robert Bauer ......Johnny Horne
Frances Bay ......paní Tremondová
James Booth ......Ernie Niles
John Boylan ......mjr. Dwyane
Milford Ian Buchanan ......Richard Tremayne
Victoria Catlin ......Blackie O'Reillyová
Joan Chen ......Josie Packardová
Catherine E. Coulson ......Polenová dáma/Margaret
Julee Cruise ......zpěvačka
Jan D'Arcy ......Sylvia Horneová
Eric Da Re ......Leo Johnson
Don S. Davis ......mjr. Garland Briggs
Mary Jo Deschanel ......Eileen Haywardová
David Duchovny ......DEA Agent Dennis/Denise Bryson
Miguel Ferrer ......Agent Albert Rosenfield
Harry Goaz ......Deputy Andy Brennan
Galyn Gorg ......Nancy O'Reilly
Heather Graham ......Annie Blackburnová
Jane Greer ......Vivian Smytheová
Joshua Harris ......Nicolas "Malý Nicky" Needleman
Gary Hershberger ......Mike Nelson
Michael Horse ......zástupce šerifa Tommy "Hawk" Hill
David Patrick Kelly ......Jerry Horne
Sheryl Lee ......Madeleine Fergusonová/Laura Palmerová
Robyn Lively ......Lana Buddingová
Nicholas Love ......Malcolm Sloan
Austin Jack Lynch ......Pierre Tremond
David Lynch ......agent Gordon Cole
Carol Lynley ......Diane, Cooperova sekretářka
Brenda E. Mathers ......Caroline Powell Earleová
Annette McCarthy ......Evelyn Marshová
Chris Mulkey ......Hank Jennings
Dan O'Herlihy ......Andrew Packard
Gavan O'Herlihy ......RCMP důstojníkPreston King
Walter Olkewicz ......Jaques Renault
Michael Parks ......Jean Renault
Kimmy Robertson ......Lucy Moranová
Wendy Robie ......Nadine Hurleyová
Frank Silva ......BOB
Charlotte Stewart ......Elizabeth Briggsová
Al Strobel ......Philip Michael Gerard/Mike/Jednoruký muž
Brenda Strong ......Jones
Carel Struycken ......Obr
Mak Takano ......Jonathan Kumagai
Russ Tamblyn ......Dr.Lawrence Jacoby
Lenny Von Dohlen ......Harold Smith
Jessica Wallenfells ......Harriet Haywardová
David Warner ......Thomas Eckhardt
Kenneth Welsh ......Windom Earle
Clay Wilcox ......Bernard Renault
Kathleen Wilhoite ......neznámý
Clarence Williams III ......Roger Hardy
Mae Williams ......paní Tremondová
Hank Worden ......číšník
Fumio Yamaguchi ......Tojamura
Grace Zabriskie ......Sarah Palmerová
Billy Zane ......John Justice Wheeler


Kamera: Frank Byers, Toni Morgan, Jonathan P. Shaw, Paul Trejo
Střih: Dwayne R. Durham
Hudba: Angelo Badalamenti
Kostýmy: Sara Markowitz, Patricia Norris

Produkce: Gregg Fienberg, David J. Latt, Harley Peyton


E13. Co je tu ještě?

Odvolávky na seznam odkazů herců, hereček, scénáristů a režisérů TP a jejich další díla nebo činnosti. Tyto seznamy byly sestaveny Davidem Coufalem (dcoufal@athena.mit.edu), jsou pravidelně zapisovány do seznamu novinek alt.tv.t-p a lze je získat z anonymní instalace FTP.


E14. Které díly režíroval David Lynch?


Odkaz na každý ze dvou průvodců seriálem (viz otázka E4) pokud jde o úvodní titulky každého dílu.


E15. Proč jsou epizody II. části tak špatné?

Nejsou. :-)

Vážně: Dokud byl TP seriál na pokračování, diváci byli nuceni dívat se na kažou epizodu, aby věděli, o co jde. Na rozdíl od "cajdáků" vysílaných v nejsledovanějších vysílacích časech, TP neomílal stejná melodramatická témata stále dokola. Náhodné shlédnutí nebylo podchyceno.

V reakci na to, byly vloženy do 2. části kratší příběhy - mnozí cítí, že to ubírá na hodnotě seriálu.

Pro diskusi na toto téma doporučujeme č. 1 časopisu TP WRAPPED IN PLASTIC, ve kterém jeden z vydavatelů předkládá argumenty, proč je druhá část lepší než první a uvádí jako příklad čtyři konkrétní scény.

Někteří si stěžovali, že Lynch nebyl přímo zapojen do produkce všech epizod druhé části. I když si Lynch udělal čas, aby natočil jen ZBĚSILOST V SRDCI a jinak tu byla řada různých režisérů (viz kompletní seznam průvodce epizodami), většina to nepovažuje za zlehčení seriálu.


E16. Jaké jsou odkazy na filmy/slavné lidi?

Viz seznam "narážek", který je zdrojem informací o některých postavách a názvech míst, zápletkách a tématech použitých v TP. Tento seznam, byl sestaven Davem Plattem (umplatt2@ccu.umanitoba.ca), je pravidelně zapisován do diskusní skupiny alt.tv.t-p a je dosažitelný na TP anonymní instalaci FTP.


E17. Kdo zabil Lauru Palmerovou?

Její otec, Leland Palmer, pod vlivem BOBa.


E18. Co znamenala písmena pod nehty?

Leland/BOB hláskoval "Robert". Cooper to popsal jako "podpis na autoportrétu démona". Jak mnozí upozorňovali, jestliže hláskoval jméno po pořádku zezadu (nikdy nebylo potvrzeno, že to tak dělal, ale stejně), chybí písmeno 'E'. Není pro to žádné vysvětlení, ale někteří se domnívají, že písmeno "E" mohlo být určeno pro Ronette ve vlaku nebo že oběť "E" nebyla ještě nalezena.


E19. Kdo/Co je BOB?

To je snad největší záhada/otázka Twin Peaks, zdroj nekonečných debat a problém, který si každý divák musí vysvětlit podle vlastního výkladu a smyslu.

Poznámka: BOB se píše velkými písmeny, podle pravidla použitého v knize TAJNÝ DENÍK LAURY PALMEROVÉ. To také pomáhá při rozlišení mezi vrahem BOBem (jak je také uváděn) a Bobbym Briggsem.

Máme toho hodně: BOB je nehmotný duch schopný existence prostřednictvím člověka. Poté, co se tak stane, ovládá lidského hostitele, aby se dopustil sexuálních zločinů a násilí a "živí se" emocemi, které vyvolává. Je nějakým způsobem ve spojení s jinými duchy, kteří se objevují buď v jednom nebo obou vigvamech - Černém a Bílém vigvamu. Vstup do Černého vigvamu (zobrazen jako Červený pokoj) je v Glastonbury Grove v lesích mimo Twin Peaks. Podrobnosti o Vigvamech viz otázky E39 a E40.

Ti, kteří odmítají nadpřirozená vysvětlení, se domnívají, že BOB může být/by mohl být smyšlenkou Lauřiny nebo Lelandovy představivosti (prostředek psychologického zabývání se traumatem incestu a cizoložství) nebo druhé já Lelanda. Sarkastický agent FBI Albert Rosenfield se domnívá, že BOB je prostě "zlo, které konají lidé". Vzhledem ke skutečnosti, že tolik postav TP bylo v kontaktu s těmito duchy, lze takové racionální vysvětlení jen obtížně logicky podpořit. Události seriálu, následující po Lelandově smrti (Windom Earle) a v FWWM, se rovněž odvíjejí s nadpřirozenými tématy.

V diskusním pořadu Mark Frost uvedl, že myšlenka BOBa měla původ v mytologii amerických Indiánů a že to byl zlý duch v daném místě, jehož přítomnost v Twin Peaks sahá do dávných časů.

Dále vyšlo najevo, že BOB je "služebník" nebo agent (sluha) jiných duchů Vigvamů. Události v FWWM naznačují, že chvílemi je mimo kontrolu a jedná spíš po svém než podle Vigvamů.

Mike [epizoda 13]: "Víš co je parazit? Připojuje se k formě života a živí se. Eh. BOB vyžaduje lidského hostitele. Živí se na strachu ... a vášních. To jsou jeho děti. Jsem podobný BOBovi. Kdysi jsme byli partnery."

Mike také říká, že BOB byl jeho 'služebník' (nikoli naopak jak bylo mylně uváděno):

Cooper: "Mluvil jsi ke mně ve snu ... o BOBovi." Mike: "Mmm. On ... byl ... můj služebník."

V kouzelnictví je "služebník" služebný duch, kterého využívá čaroděj nebo čarodějnice, aby jim pomáhal. V některých tradicích je "služebníkem" démon, který se může zjevit ve formě zvířete. V Malajsii jsou nejznámější služebníci sovy a jezevci, zatímco kočka je většinou spojována s kouzly v kultuře amerických kmenů.


E20. Je BOB totožný s J.R. "Bob" Dobbsem?
Ne. Frank Silva, který hraje BOBa, říká, že jméno je Lynchův hold Bob's Big Boy, místu, kde měl po léta stejný oběd (z interview v časopise Film Threat, vydání říjen '92).


E21. Kdo/co je Diane?
Pracovní scénář FWWM obsahuje scénu v ústředí FBI s Cooperem, který stojí ve dveřích kanceláře a konverzuje s Dianou, což naznačuje, že Diane je nějaká úřednice. (Scéna je napsaná tak, že divák Dianu nikdy neslyší ani nevidí.)

V průběhu natáčení první části redaktorka společenské rubriky Liz Smithová napsala, že se uvažuje s Carol Lynleyovou (DOBRODRUŽSTVÍ POSEIDONU) pro roli Diane v druhé části, ale to se nikdy nestalo. Ze scény v FWWM můžeme vyvodit, že Lynch ji chtěl obestřít tajemstvím.

Než byl tento fakt znám, mnozí diváci hloubali, kdo je Diane: Cooperovo "alter ego", jeho žena nebo jeho jméno pro nahrávání na magnetofon.

S uvedením audionahrávky DIANE... THE TWIN PEAKS TAPES OF AGENT COOPER na trh (mimochodem, za kterou získal Kyle MacLachlan cenu Grammy) a knihy THE AUTOBIOGRAPHY OF FBI SPECIAL AGENT DALE COOPER: MY LIFE, MY TAPES (ZÁPISKY AGENTA COOPERA), jsme získali další podklad pro Cooperovu speciální formu pořizování záznamů:

"Autobiography" zápis z 10. ledna 1978:
"Diano, doufám, že vám nebude vadit, že adresuji tyto pásky vám, i když je jasné, že mluvím k sobě. Vědomí, že někdo s tvým porozuměním stojí za mnou, je povzbuzující."


E22. Má Kyle MacLachlan opravdu rád třešňový koláč?

Ne. Řekl britskému tisku, že "NENÁVIDĺ třešňový koláč - nenáviděl a nenávidět bude."


E23. Chodili spolu Kyle MacLachlan (Coop) a Lara Flynn Boyleová (Donna)?

Ano, ačkoli to nevydrželo. Podle jednoho bulvárního plátku:

"Když za sebou měli perný den, tajně se vykrádali do lesa, dlouze se líbali a dívali se na měsíc a hvězdy v noci," říká zasvěcenec TWIN PEAKS.


E24. Jak se dělaly zvláštní hlasy ve scéně Červeného pokoje?

  1. Herci se naučili své texty pozpátku (otázkou zůstává, jak toho dosáhli: buď, že poslouchali nahrávku pozpátku, aby dostali "fonetickou" verzi nebo prostě četli text pozpátku, jak nejlépe uměli pro "doslovnou" verzi - vyskytují se zde různé scény/herci, kde to zní, jako by se použily různé metody).
  2. Vše bylo pozpátku: hraní scén, mluva herců i natáčení.
  3. Výsledné záběry byly promítány dopředu, všechno bylo naopak, v důsledku toho pohyb působil zvláštně a řeč byla deformovaná.

Když je imitace řeči pozpátku dost dobrá, pak je slyšet originální text. Jelikož tomu tak nebylo, byly připojeny titulky kvůli srozumitelnosti.

Podle interview s Sheryl Lee, Michael Anderson, MFAP, měl možnost to dělat již před TP a pomáhal ostatním při tomto natáčení.


E25. Jaká jsou slova k Mikeově básni (jednoruký muž)?

Podle scénáře 2. epizody je text básně:
Through the darkness of future past
the magician longs to see
one chance out between two worlds
"FIRE WALK WITH ME."

Česky:
Temnotou budoucí minulosti
kouzelník touží prohlédnouti,
je jen jedna šance mezi dvěma světy
"OHNI, SE MNOU POJĎ."

Připojený text k této epizodě užívající slovo "chants" místo "chance", zahájil dlouhou, nikdy nevyřešenou debatu:

"chance" zde znamená, že existuje jedna jediná cesta nebo metoda, jak utéci z místa "mezi dvěma světy".
"chants" (one chants = někdo monotónně odříkává - např. žalm) je podepřen jak scénou v obchodě, tak také Lauřiným snem/vizí ve FWWM, kde přednes verše následuje po projití Červeným pokojem.

Brad Smith (a07850@giant.rsoft.bc.ca) navštívil Festival fanoušků '93 (TPFF 93) a měl příležitost zeptat se na to Al Strobela (herec, který hrál Mikea):

"Když jsem byl na festivalu TPFF 93, zeptal jsem se Al Strobela na » chants/chance«. Řekl, že dostal báseň z ručně psaných zápisků Davida Lynche a tam bylo » chants «. To by tedy značilo, že Lynchův záměr byl » chants «."
Vzhledem ke sporně zapsaným verzím, a také proto, že obě slova představují různé výklady lidí na události ve Vigvamu, to bohužel nebude uspokojivě vyřešeno pro žádnou stranu.


E26. Kdo byl v lese s Leem (epizoda 2)?

To je další detail, který asi nikdy nebude přesvědčivě vyřešen, ale vzhledem ke spojení Lea s distribucí drog, lze tipovat, že to byl Jacques.


E27. Co se stalo s "Invitation to Love (Pozvání k lásce)"?

Parodie na "slaďák" INVITATION TO LOVE (POZVÁNÍ K LÁSCE) , která se objevila ve většině epizod první části, se neobjevila v druhé části.

Jeden ze scénáristů TP, Harley Peyton, prozradil: "Bylo to velmi těžké, aby všechny tyto příběhy byly prvotřídní a na konec toho už bylo moc. Jednou jsme se nimrali s hlavními představiteli [z ITL], kteří přišli do městečka, ale nebyli jsme schopni se tím prokousat. Spotřebovali jsme spoustu materiálu, ale kdykoli jsme si prohlíželi natočené části, abychom některé scény vystříhali, tyto části ITL byly vždy první."

Někteří diváci si mysleli, že v úryvcích ITL je skryté vodítko nebo že herci ITL imitovali postavy TP. To je ovšem jen spekulace.

Podrobnější diskusi a průvodce epizodami ITL, viz č. 6 časopisu WRAPPED IN PLASTIC.


E28. Kdo je trpaslík?

Zdálo by se, že je "ztělesnění" Mikeovy/Gerardovy levé paže a jako takový se připojil k starému Mikeovi, který lovil s BOBem.

V titulcích je uváděn jako "Člověk odjinud" (možná odvolávka na poznámky, které dělá ve snové scéně: "Tam, odkud jsme, krásně zpívají ptáci, a vzduch je naplněný hudbou.").

[z 3. epizody]
Cooper: "Telefonoval mi jednoruký muž, který se jmenuje Mike. Jméno vraha bylo BOB.... Bydleli nahoře nad obchodem. Měli tetování: Fire Walk With Me (Ohni, se mnou pojď). Mike již nemohl vydržet zabíjení, proto si uřízl paži."

[z 6. epizody]
Mike: "Byli jsme partneři...... Oh, ale potom ... Uviděl jsem tvář Boha..... a byl jsem očištěn. Zbavil jsem se paže, ale zůstal jsem poblíž této schránky, čas od času obývané, z JEDNOHO JEDINÉHO DŮVODU: ZASTAVIT HO! [BOBa]".

Ve FWWM říká: "Jsem paže", a na konci vstává a postaví se vedle Mikea, kde má být paže a dotýká se ho na rameni. Jednohlasně říkají: "BOBe, chci všechna svá garmonbozia (bolest a utrpení)".

Dohady a debaty na jeho chování, funkci a co "představuje" pokračují, tak jako je tomu u všech nadpřirozených rysů TP.


E29. Nebyl obr ve "Star Treku"? Nehrál obra Lurch?

Ano, je to Carel Struycken, který hrál Mr. Homma, osobního asistenta matky Deanny Troiové. Nehrál Lurche v TV seriálu Addamsova rodina, ale hrál Lurche ve filmech o Addamsově rodině.


E30. Kdo stál venku u okna, když Josie sváděla Harryho (epizoda 11)?

Neexistuje jednoznačná odpověď, ale asi to byl Jonathan, Orientálec, který přijel, aby Josii odvezl zpět do Hong Kongu.


E31. Co viděla Maddy na koberci (epizoda 9)?

Krvavou skvrnu, kterou její vrah později odstranil.

Když tato epizoda běžela v Evropě, scéna Maddy, která se dívá dolů na předložku a vidí krvavou skvrnu, byla poněkud jiná než ta, která byla originální ve vysílání USA. Říkalo se, že viděla ve skvrně podobu BOBa. To je potvrzeno v japonské verzi na laserovém disku, kde se přes skvrnu zobrazuje zvlněný obraz BOBa. Ale jak vysílání Bravo této epizody, tak také videokazeta této epizody neukazuje podobu BOBa ve skvrně. To je zřejmě jen v ve verzích pro zahraničí.


E32. Co řeklo "creamed corn kid" (epizoda 10)?

"J'ai une âme solitaire", což francouzsky znamená "Jsem osamělá duše". Byl to také text poznámky sebevraha Harolda Smitha. Je to také další předpověď, skoro jako slova Obra ke Cooperovi.


E33. Kdo hrál "creamed corn kid"?

V seriálu ho hraje syn Davida Lynche, Austin Jack Lynch. Ve FWWM ho hraje Jonathan L. Leppell.


E34. Jaký význam má pach ohně?

To je předmět debaty, ale nejpravděpodobnější domněnka je, že to je znamením, že se objeví BOB a že je blízko.

Dr. Jacoby řekl, že to cítil tu noc, co byl zabit Jacques, stejně jako v noci, kdy byl přepaden v parku (viz otázka E47) a Maddy to cítila předtím, než byla zavražděna.

V závěrečné epizodě (29) jsme se dověděli, že stejný pach něčeho, co bylo cítit v malé studánce v jeskyni Glastonbury, byl při vstupu do Červeného pokoje.

Ve FWWM, když Philip Gerard/Mike (jednoruký muž) konfrontuje Lelanda a Lauru v jejich autě, Leland schválně nastartuje motor auta, aby překryl pach ohně, který asi vyvolala konfrontace.


E35. Jaký význam má bílý kůň?
Další námět k debatě:

Někteří lidé říkají, že je to halucinace Sarah způsobená drogou, poněvadž se objeví, když Leland omámí Sarah před tím, než obtěžuje Lauru a než zabije Maddy. (Někteří dále říkají, že to znamená heroin, kterému se slangově říká "kůň"). Jiní zase říkají, že je to znamení smrti, převzaté z knihy Zjevení sv. Jana 6:8:
A hle, kůň sinavý a jméno jeho jezdce Smrt a svět mrtvých zůstával za ním.
Kvůli této pasáži je Smrt často zobrazována, jak jede na bílém koni. Kůň se objevil jak před vraždou Laury, tak také Maddy. To je dále doloženo začleněním Polenové dámy do epizody 16 (smrt Maddy), napsané Lynchem:
"Báseň tak půvabná jako strom: Když vane noční vítr, větve se kývají nahoru a dolů. Šelestění, kouzelné šelestění, které je příčinou temného snu. Sen o utrpení a bolesti. Bolest pro oběť, bolest pro původce bolesti. Kruh bolesti, kruh utrpení. Běda tomu, kdo spatří bílého koně."


E36. Co znamená "Sovy nejsou, čím se zdají být"?

To je jedna z nejtěžších otázek, na níž se má odpovědět. Nejjednodušší vysvětlení je, že je to jedna z věcí, které Obr říká Cooperovi. Důkaz toho, že major Briggs je důležitější, než jsme si mysleli.

Ale sovy se objevují v celém seriálu a zdá se, že mají větší význam.

Poprvé se sovy objeví na konci epizody 4, když James a Donna jdou hledat přívěšek do lesa, kde ho schovali. Ve chvíli, když zjistí, že přívěšek je pryč, je pozoruje sova.

Další narážku vyslovuje Polenová dáma v epizodě 5, když Cooper a spol. ji navštíví cestou do Jacquesovy chaty a ona říká "Sovy nejsou, čím se zdají být."

Zpráva Obra, že "sovy nejsou, čím se zdají být" se objevuje v epizodě 8 a je potvrzena zprávou majora Briggse z monitorů kosmického prostoru v epizodě 9 (v epizodě 19 jsou zprávy sdělovány jakoby z lesa, nikolli z kosmického prostoru).

Epizoda 10 obsahuje rovněž Cooperův sen, kde přes BOBovu tvář se promítá obraz sovy.
Sova se objevuje na začátku epizody 13, předcházející scéně, v níž Cooper zachraňuje Audrey od Jednookého Jacka a znovu v epizodě 14, kdy nese zachráněnou Audrey do knihovny.
V epizodě 15 (kdy bude Maddy zavražděna), Polenová dáma říká "Nevíme, co se stane, ani kdy, ale sovy jsou v motorestu", ale nevidíme ani ptáčka. Objeví se tu Dr. Droolcup, Obr a zpěvačka, což některé vedlo k závěru, že sovy nemusejí mít podobu ptáků.

Na konci epizody 17, po Lelandově smrti, když Truman přemýšlí, kde je nyní BOB, je střih a kamera se pohybuje lesem, těsně nad zemí, zřejmě v noci a náhle se filmový obraz znehybní a epizoda končí náhlým objevením se sovy.

V epizodě 18 se objeví sova v lese, když Cooper močí a major zmizí. V epizodě 19, plukovník Air Force Rile se ptá speciálně Coopera, jestli viděl nějaké sovy tu noc, co Briggs zmizel. Když se major znovu objeví v epizodě 21, zmiňuje se o obrovské sově, jako o jediné věci, na kterou si jasně vzpomíná.

Sova se také dívá, když se Leo probere a jde na Shelly se sekyrou v epizodě 22.
Z článku "Owlwise By Firelight" v knize WELCOME TO TWIN PEAKS: ACCESS GUIDE TO THE TOWN, s. 46-47 [s velkým obrázkem střemhlav letící sovy, převzatým ze seriálu]:

"...Nikoli strach, ale spojení s naší minulostí je to, co cítíme, nitka táhnoucí se zpět k primitivním bytostem, kterými jsme kdysi byli, když jsme poprvé slyšeli houkání výra podobající se zvukům hoboje. V pravěku jsme tušili v jeho hlasu znamení, slyšeli jsme v něm otázky, které jsme nedokázali zformulovat, ale které v nás byly, neúplné a výsměšné. Byli jsme přesvědčeni, že tento pradávný noční pták, vidí, co my nevidíme, ví, co nikdy nebudeme vědět. A jedné noci, tiché jako letící pírko, jeho obrovitost nás zachvátila u ohně, abychom se dověděli věci, které jsme chtěli znát, stejně tak jako ty, které jsme nechtěli znát. Temným lesem nás vlekl tento číhající a vábící duch a my jsme byli očarováni."

Sovy mají také místo v mytologii amerických kmenů:

"U mnohých domorodých kmenů má sova zlověstný význam. Na severozápadě, volá sova jména mužů a žen, kteří mají brzy zemřít. Podle Siouxů a Hin-Hanů sovy chrání vstup do Mléčné dráhy, kterou musejí duše mrtvých projít, aby se dostaly do Země duchů. Ti, které sovy nepustí, poněvadž neměli správné tetování na zápěstí nebo někde jinde, jsou svrženi do bezedné propasti."
Z knihy AMERICAN INDIAN MYTHS AND LEGENDS, vydané Ortiz a Erdoes, s. 399-400.

Trevor Blake (house127@teleport.com) argumentuje tím, že symbolismus sov je stejný jaký lze najít v knihách COMMUNION:

Zmínky o sovách v Twin Peaks jsou snadno pochopitelné po přečtení COMMUNION od Whitley Striebera.
COMMUNION je záznam Strieberových "spletitých osobních setkání s inteligentními mimozemskými bytostmi." Tyto mimozemské bytosti, popisované jako návštěvníci, vylákají Striebera v noci lesem do "hnusné" místnosti a podrobují ho podivným psychologickým/lékařským praktikám. Strieber se později setká s návštěvníky v jiném prostředí a zjistí, že neviditelně ovlivňovali jeho celý život, stejně jako životy mnoha jiných. COMMUNION inspiroval film stejného názvu a i další TRANS
FORMATION; byla ohlášena třetí kniha a prvky jeho setkání se najdou v románu MAJESTIC.
O setkání, kterým začíná COMMUNION, Strieber píše:
"Probudil jsem se ráno 27. jako obvykle, nebýt toho, že jsem měl výrazný pocit stísněnosti a velmi nepravděpodobnou, ale intenzivní vzpomínku na obrovskou sovu, která mě v noci pozorovala oknem."

Poněvadž vzpomínka byla velmi podmanivá, vysvětluje si to později jako 'maskovací vzpomínku', aby se zastřelo trauma jeho setkání s návštěvníky.

Tyto sovy tudíž 'nejsou, čím se zdají' (TP epizoda 9); jsou maskou temných sil těchto mimozemských bytostí (TP 10, 15), když takový návštěvník odjinud někoho odvede (TP 18). Strieber se s nimi setká v lese (TP 5, 17, 20), ačkoli nejsou z této planety (TP 10). Sovy jsou pouze vzpomínkou na toto setkání (TP 20): později, v hypnóze, Strieber je schopen vyvolat si celou příhodu, stejně tak jako okamžiky, kdy ho "sovy" pozorovaly (TP 5, 6, 22).

Škodlivost setkání Striebera v "hnusné" místnosti je podobná obdobným situacím "z jiného světa" v TP a FWWM. Objevuje malá zranění neznámého původu na svém těle, podobně jako některé postavy v TP. Poté, co si přizná, že jeho vzpomínky a zážitky byly "pravdivé" a že si je ani nevymyslel ani že nejsou výplodem šílenství, nepovažuje Strieber jejich původ ani za ryze kosmický (unesou ho piloti UFO), ani za ryze duchovní (návštěvnící jako novodobé nadpozemské bytosti), ale chápe je jako prolínání: Rovněž tak TP odmítá být seriálem "science fiction" nebo "okultním" seriálem, ale má v sobě začleněné prvky obojího.

COMMUNION bylo vydáno v r. 1987, tři roky před prvním promítáním TP. Bylo (a stále je) fantasticky populární. Použití sov v TP mi ihned připomnělo sovy v COMMUNION: v době, kdy se tyto sovy připojily ke zprávám z vesmíru (TP 19), věděl jsem, že COMMUNION ovlivnilo to, k čemu seriál směřoval. Doporučuji COMMUNION jako dobrou četbu vůbec, ale zejména pak těm, kteří se zajímají o zdroj námětů v Twin Peaks.

Pokud přijmete informace z druhé ruky o zmíněných epizodách, jeden plakát uváděl, že Bob Engels řekl, že sovy nejsou obývaní duchové jako Obr, ale spíše svědci (špehové?) důležitých událostí pro obyvatele Vigvamu.

To je další závažné téma k diskusi a debatě pro následující roky.


E37. Co se stalo Josii (epizoda 23)?

Zdá se, že její duše byla uvězněna nebo unikla do knoflíku dřevěné zásuvky v nočním stolku vedle postele, ve které zemřela v Great Northern. Jak a kdy, to nikdo neví.

Cooper při rekapitulaci na začátku 24. epizody říká, že Josie možná zemřela "ze strachu". Později v této epizodě, doktor Hayward říká, že nemohl zjistit příčinu Josiiny smrti a že její tělo vážilo pouze 30 kg.

Někteří se domnívají, že duše manžela Polenové dámy přebývá v jejím polenu a Josie je rovněž nějakým způsobem uvězněná ve dřevě. V 27. epizodě Pete se upřeně dívá na dřevěné obložení v Great Northern a říká, že vidí Josiinu tvář. V bezprostředně předcházející scéně slyší Ben něco ve své kanceláři, otočí se a je něčím poděšen, ale nevíme, co viděl. Někteří se domnívají, že také viděl Josiinu tvář. Je to ale jen domněnka.

Poslední zmínka o ní je v 29. epizodě, kdy Cooper vypráví Trumanovi o noci, kdy Josie zemřela:
C: "Třásla se strachem. Dokonce bych řekl, že se třásla jako zvíře. Odvažuji se říci, že to byl strach, který ji zabil. V okamžiku její smrti jsem viděl BOBa ... jakoby rychle vyklouzl nějakou skulinou. Po zralé úvaze se domnívám, že tu bylo spojení mezi jeho objevením a Josiiným strachem, jakoby k němu byl přitahován..... nějakým způsobem se tím živil."

T: "Ty vidíš spojení mezi BOBem a Černým vigvamem?"

C: "Harry, myslím si, že odtamtud přichází. Myslím si, že Černý vigvam je to, co jsi označil v minulosti jako "zlo v těchto lesích." Jestliže si Windom Earle hledá k tomu přístup, je pro nás svrchovaně důležité, abychom našli vlastní cestu dřív, než to udělá on. Je tu zdroj ohromné síly, Harry. Daleko za naší schopností to pochopit."

Přejdeme-li z Josie a BOBa na BOBa a Černý vigvam, příběh se přesouvá do Černého vigvamu a nám nezbývá než přemítat, zda BOB uvěznil Josii do dřevěného knoflíku nebo ne???



E38. Hráli Cooper a Windom Earle opravdovou šachovou partii?

Ne. Scénáristé to zbabrali. Podle scénáristy a režiséra TP Harley Peytona, Frost rychle ztratil zájem o hru a zbytek scénáristů vymyslel tahy na šachovnici se sporadickými radami od "samozvaných šachových expertů": "Nebyli jsme tak přesní, jak bychom měli," řekl. "Bylo to v pr..."

Nezkrácená verze průvodce epizodami/aktualizovaná (viz otázka E4) detailně uvádí všechny situace na šachovnici, jak se vyskytují v seriálu.

Podrobnou analýzy k šachové hře viz článek v č. 4 časopisu TP WRAPPED IN PLASTIC.


E39. Jaké jsou smyšlené/mytologické významy dugpa a vigvamů?
Fikce: V r. 1926, Talbot Mundy publikoval dobrodružnou fantasy s názvem THE DEVIL'S GUARD (někdy také pod názvem RAMSDEN), kde jsou popisované dugpa a Černý a Bílý vigvam velmi podobným způsobem, jak jsou popisované Windomem Earlem v seriálu. Obsáhlou diskusi o této knize viz č.3 časopisu TP WRAPPED IN PLASTIC.

Skutečnost: existovala sekta tibetských buddhistů, nazývaná "Dugpa". Z knihy Christmase Humphreye BUDDHISM, kapitoly o tibetském buddhismu, "Dějiny lamaismu" s. 190, paperbackové vydání Pelican (britská firma):
"Před sedmým stoletím bylo jediným náboženstvím Tibetu bön (víra v černou magii)... Tito členové sekty bön se však nesmějí zaměňovat s členy sekty dugpa, [z tibetského buddhismu], založené v horním Tibetu ve 12. století duchovním následovníkem Mila Räpa. Sekta se nazývala "červené čepice", na rozdíl od "žlutých čepic" pozdější reformace a tím, že se zvrhli do praktik bönu, stali se synonymem sekty bönpa a černé magie."

Je zajímavé si povšimnout, že dalajláma je duchovní vůdce "žlutých čepic", a že "červená" je barvou Čekárny a trpaslíkova oděvu.

Helen Petrovich Blavatsky, jedna ze zakladatelů teosofie je asi původkyní myšlenky Bílého vigvamu. Psala o Velkém Bílém vigvamu, skupině duchovních mistrů nebo adeptů, kteří řídili duchovní rozvoj lidstva (v pozitivním smyslu). Dalším důkazem tohoto zdroje je poslední román Marka Frosta THE LIST OF SEVEN, ve kterém hraje roli madam Blavatsky.


E40. Jaké je spojení mezi Červeným pokojem, Černým vigvamem a Bílým vigvamem?

Dosti dlouho byl velký spor, zda Červený pokoj, představovaný některým z Vigvamů, byl "čekárnou" Vigvamu nebo něco naprosto jiného! Dokonce dva autoři těchto FAQ nesouhlasí ani s jednou možností!

Existují 3 komentáře (Jimův, Richův, a Davida Lynche):

Jim se domnívá, že tu jsou dvě věci, které NAZNAČUJĺ, že Červený pokoj je Černý vigvam:
a) V 29. epizodě, Windom Earle říká plukovníkovi Briggsovi (prostřednictvím Sarah Palmerové), že "Jsem v Černém vigvamu s Dalem Cooperem. Očekávám vás."
b) Ve scénáři podle kterého se točil FWWM, se závěrečná scéna odehrává v Červeném pokoji, podle Lynche - v "Červeném pokoji/Černém vigvamu".
Rich to odmítá - zde je jeho názor:
Černý a Bílý vigvam je jedno a totéž a je to rozpoložení mysli osoby, které označuje, že je jedním nebo druhým. Jak to napsal Milton ve Ztraceném ráji:
"Mysl je sama v sobě a v sobě může činit nebe z pekla, peklo z nebe."
Podle Hawka (v 18. epizodě):
Hawk: "Coopere, možná nemáte strach na tomto světě, ale existují jiné světy." Cooper: "Řekni mi o tom více."

Hawk: "Můj kmen věří, že Bílý vigvam je místo, kde sídlí duchové, kteří řídí člověka a přírodu."
Truman: "Místní legenda. Hodně stará."
Hawk: "Existuje také legenda o místu zvaném Černý vigvam.... vlastním stínu Bílého vigvamu. Legenda praví, že každý duch musí tudy projít na cestě k dokonalosti. Zde můžete potkat svůj vlastní stín. Můj kmen to nazývá »ten, který přebývá ve vědomí.«"
Cooper: "Ten, který přebývá ve vědomí..."
Hawk: "Ale říká se, že jestliže stojíte před Černým vigvamem s nedostatečnou odvahou, je vaše duše úplně sprovozena ze světa." (Podrobnosti o "Obyvateli" viz otázka E43.)

Podle Windoma Earlea (v 26. epizodě):

"Bylo jednou jedno místo nezměrného dobra, které se jmenovalo Bílý vigvam. Dováděli tu něžní koloušci uprostřed šťastných, smějících se nadpozemských bytostí. Tóny nevinnosti a radosti se nesly vzduchem. A když pršelo, snášel se sladký nektar, který naplňoval srdce touhou prožít život v pravdě a kráse."

"Dá se říct, strašné místo, nechutně páchnoucí ctností. Přeplněné šepotem modliteb klečících matek, kňourajících novorozeňat a hlupáků, starých a mladých, nucených konat bezdůvodně dobro. Cha-cha!"

"Já jsem ale šťastný, že mohu konstatovat, že náš příběh nekončí v tomto mizerném cukerínovém místě. Existuje jiné místo, opak toho prvního: místo nepředstavitelné síly, přecpané temnými silami a neřestmi. Žádný prosebník se neodváží vstoupit do tohoto strašného chřtánu. Duchové, kteří nedbají o dobré skutky nebo kněžské zaříkávání; spíše vyrvou kus masa z vašeho těla než aby vás zdravili veselým »Dobrý den!«"

"A kdyby se využili tito duchové v této skryté zemi nepotlačených výkřiků a zlomených srdcí, vyvinuli by sílu tak obrovskou, že by její nositel mohl změnit uspořádání samotné země - dle vlastní chuti! Hle! To místo, o němž mluvím - je známé jako Černý vigvam. A já mám v úmyslu ho najít."

Viz rovněž poznámky majora Briggse v otázce E44.
Lynch řekl, že NEVĺ, co je Červený pokoj (z německého filmového magazínu):
Každý chce vědět, co představuje "červený pokoj" v "Twin Peaks", který se také objevuje ve filmu.
Přesně to nevím ani já. Dobře si vzpomínám na to, když jsem dostal tento nápad, ale nevím proč. Nehledě na racionální hledisko, vím, že jsem použil stejný vzor jako předtím v ERASERHEAD (MAZACÍ HLAVA). Všechno ostatní byla samozřejmě ryzí inspirace: červené závěsy, stylizovaná dekorace, tančící trpaslík. I kdybych chtěl, nemohl bych popsat co se tím míní, poněvadž intuice je iracionální. Rozdíl mezi realitou a fantazií mně nikdy nebyl jasný. Budu asi velmi překvapen, až jednou zjistím, co to ve skutečnosti je.

Další výklad a diskusi na toto téma viz anotovaný komentář k epizodě 30, který obsahuje poznámky z alt.tv.t-p . Kompilaci provedl Jim Pellmann (viz adresa v záhlaví) a je pravidelně zapisován do skupiny alt.tv.t-p a dosažitelný na TP anonymní instalaci FTP.


E41. Byl major Briggs v Bílém vigvamu?

Pravděpodobně ano. Důkazem je sen, který vypráví Bobbymu a st5ih na trůn v džungli, což jsme viděli na začátku 21. epizody, stejně tak jako neochota plukovníka Air Force Rileyho hovořit o Bílém vigvamu v 20. epizodě.


E42. Kdo mluvil prostřednictvím Sarah Palmerové k majoru Briggsovi (30. epizoda)?

Podle těch, kteří jsou uvedeni v titulcích TV seriálu, absurdně zkomolená řeč byla "hlasem Windoma Earlea".


E43. Co je dvojník?

Přeneseně "doppelgänger" je duchovní nebo přízračný dvojník nebo protějšek, také rozpolcenost osobnosti (z němčiny).

Jedna z definic "dvojníka" (o které je nejranější zmínka) je "ten, kdo viděl sám sebe". Takový zážitek se považoval za zlé znamení, zejména jako předzvěst smrti. Podle tradice setká-li "dvojník" s člověkem, vzájemně se navzájem zničí. V TP by se zdálo, že "dvojníci" jsou ztělesněním "temné stránky" osobnosti, veškerá nashromážděná špatná karma. Taková věc, nazývaná "ten, který přebývá ve vědomí", prý stavěla zasvěcence na "astrální rovině" proti síle, která má být překonána (srov. Hawkův výklad v epizodě 18). Výraz "Ten, který přebývá ve vědomí" se poprvé objevil v románu E. Bulwer-Lyttona ZANONI.

Další myšlenky a diskuse viz anotovaný komentář k epizodě 30, který obsahuje výklad z alt.tv.t-p sepsané v době, kdy byl seriál poprvé vysílán. Kompilaci provedl Jim Pellmann a je pravidelně doplňován k alt.tv.t-p a dosažitelný na síti TP.


E44. Co se stalo Cooperovi v Černém vigvamu?

Zde existuje pravděpodobně tolik výkladů, kolik je diváků závěru! Nebylo by asi možné dát to všechno dohromady.

Podrobnosti o námětech a diskusích viz komentář k epizodě 30. Ostatní (kompilace atd.) jak uvedeno výše.

Zde je Richův výklad:
Rozdvojil se na dobrého Coopera a zlého Coopera (dvojníka), poněvadž čelil Černému vigvamu "nedokonalou odvahou". Dobrý Cooper uvízne ve Vigvamu, zatímco zlý Cooper zaujal své místo mimo tento svět. Není to všechno tak zlé vzhledem k tomu, že zřejmě je to přítomnost Dobrého Coopera ve Vigvamu, která umožní Lauře přejít z "očistce" (čekárny) do "nebe" (Bílého vigvamu) na konci FWWM.

Major Briggs (epizoda 18): "Existují mocné síly ďábla na světě. Je to osud lidí, čelit obrovské temnotě. Každý si vybereme, jak reagovat. Jestliže zvolíme strach, pak dáme průchod temnotám. Existují způsoby, jak odolat. Vy, pane, jste obdařen určitými dary. Vzhledem k tomu, nejste osamocen. Slyšel jste někdy o Bílém vigvamu?"

Hawk (epizoda 19): "Ale říká se, že jestliže se nepostavíte Černému vigvamu s dostatečnou odvahou, bude zcela zničena vaše duše."


E45. Je mrtev?

Andrew: pravděpodobně ano, ačkoli vzpomeňte si, že byl "mrtev" již předtím?

Audrey: nepravděpodobné, ledaže by ji potřebovali odepsat. Byla jednou z nejpopulárnějších postav. V původní dramatické situaci na konci seriálu unikly postavy mnoha horším situacím než byla její.

Pete: Totéž a dokonce méně pravděpodbné. Herec Jack Nance je blízký přítel Davida Lynche.

Ben: Naprosto nepravděpodobné. Krvavé čelo je typický "double" TP Coopa na konci. Pravděpodobnější je, že probudí své špatné staré já než že to udělá Nadine.

Annie: Sázel jsem spíš na bezvědomí než na smrt. Potřebuje svého prince, aby ji probudil.


E46. Bude příběh někdy pokračovat?

Podle toho, kdo to říká:

David Lynch napsal v článku pro německý filmový magazín, kdy po FWWM byl napaden kritiky v Cannes: "Aby se předešlo všem omylům: Nebudou již žádné epizody TWIN PEAKS, to je konec" (přeloženo z němčiny).

Na druhé straně, Bob Engels, scénárista (seriál TP a FWWM) a dramaturg (TP seriálu) byl citován, že řekl, že pokračování by bylo, pokud by vydělal FWWM dost peněz, ale nikoli za pár let, protože jsou jiné projekty. Co je "dost"? FWWM nebyl "kasovní trhák", ale zřejmě peníze vydělal, zejména v zámoří.

Na večeru otázek a odpovědí Mark Frost řekl:

D: Bylo by možné, aby příběh pokračoval? Co třeba jako film O: To je velice nepravděpodobné. Dekorace byly demontovány a nyní nejsou zdoje pro financování. "Defitivně jsme to rozpustili v několika málo hodinách." Bylo by také obtížné dát herce zase dohromady. "Možná natočíme TWIN PEAKS PO 50 LETECH a pozveme tyto věkem odpovídající středoškoláky." [směje se]
D: A co pokračování příběhu v knize?
O: V jednu chvíli jsem plánoval udělat "knihu ve stylu James Michener o historii Twin Peaks z doby, kdy se geologicky utvářely vrcholky", ale nikdy k tomu nedošlo.

Nejlepší tip? Uplyne delší doba, je pravděpodobné, že Lynch změní názor, ale horší bude dát dohromady původní štáb. Co bychom uvítali, je miniseriálová verze FWWM sestříhaná asi na 90 minutovou stopáž a snad by se něco mohlo přidat. Potom, pokud by to běželo, nějaké pokračování. Držte palce a řekněte všem svým přátelům, aby si koupili videokazety a laserové disky s TP a dívali se na seriál na Bravu!


E47. Kdo napadl Dr. Jacobyho (epizoda 8)?

Jedním z bodů, který nebyl jednoznačně rozřešen v seriálu je, kdo napadl dr. Jacobyho zezadu v parku, když sledoval Maddy (oblečenou jako Laura).

V knize TWIN PEAKS: BEHIND THE SCENES" od Marka Altmana, Altman uvádí v poznámce ke své epizodě 7 anotaci:

"Útočník, který napadl Dr. Jacobyho nebyl nikdy v seriálu odhalen, ale podle Marka Frosta to byl ve skutečnosti Leland ovládaný BOBem. Viděl Maddy, jak odchází z domu a sledoval ji. V obavě, že se Jacoby chystá ji napadnout, uhodí doktora a je nucen zmizet, když přichází James a Donna."

To je také potvrzeno v epizodě 11, když je Jacoby zhypnotizován Cooperem, aby zjistil, kdo je vrah Jacquese Renaulta. Cooper se zmiňuje o pachu nebo spáleném oleji, který Jacoby cítil v nemocnici. Při zmínce o pachu Jacoby říká, že cítil olej v parku, těsně před tím, než byl napaden. Vzhledem k tomu, že jsme se později dověděli, že pach spáleniny je spojován s Lelandem/BOBem (viz otázka E34), je to jen dalším důkazem, že Leland/BOB napadl Jacobyho.


E48. Je skutečně možné. aby někomu přes noc zcela zbělely vlasy, jako Lelandovi (epizoda 9)?

Opakovaně se to probírá v alt.tv.twin-peaks a poněvadž existuje mnoho "jedna paní povídala" a "pokud já vím" o těch, kterým se to přihodilo, jsou to zřejmě jen smyšlenky.

Neexistuje žádný lékařský nebo vědecký důkaz, že je to možné: poněvadž je však možné, že někomu vlasy rychle vypadají (z různých příčin) nebo že se někomu rychle změní barva vlasů, mohly by při normálním cyklu růstu vlasů, např. několik týdnů než narostou nové vlasy, narůst stejné nebo jiné barvy.

Zdá se, že je důvody scénáristů Twin Peaks jsou jiné - podle dalších zdrojů (viz otázka E16). Možná, že za tím je filmařský důvod, jak uvádí následující E-mail:
Odesilatel: David.Vinson@launchpad.unc.edu (david eugene vinson)
Diskusní skupina: alt.tv.twin-peaks
Předmět: UNCONNECTED THOUGHTS
Datum: 17 Feb 1994 22:29:45 GMT

Mám sestřenici v Tacomě, která říká že Ray Wise měl interview s některými místními novinami, kde tvrdil, že Lelandovy vlasy zbělely speciálně pro vyvolání kontrastu s krví při vraždě Maddy a jeho vlastním zabití. Slyšel o tom ještě někdo? Červená na bílé JE nápadná.
Viz také interview s Rayem Wisem (Leland).


E49. Jaký význam mají dopravní semafory?

Znovu se opakujícím obrazem mezi scénami (jako poryv větru v korunách stromů) je přepínání barev semaforů. Když byl seriál poprvé promítán, mnozí se domnívali, že zařazení těchto scén má nějaký vztah k příběhu a naznačuje nebo opakuje zápletku předchozí nebo následující scény.

Nikdo zatím nepřišel s takovými námětem, který by se hodil pro vysvětlení, takže se mužeme jen domnívat, že scény byly připojeny jen kvůli atmosféře:

Odesilatel: jxs@dcs.ed.ac.uk (Joseph Saponaro)
Předmět: Re: Comments on the series.
Organizace: Department of Computer Science, University of Edinburgh
Datum: Thu, 20 Oct 1994 16:26:29 GMT

Semafory... hmm.. Zdá se to být velice důmyslný (a mnohdy špatně chápaný/komercializovaný) opakující se obraz. Chápu to, kromě toho, že je to velmi hezké, silné, jako čistě vysvětlující/vizuální prvek, symbol osamělosti... Hodně seriálů je o střetnutí kosmických sil a zde je obraz, který vyvolává představu individuálnosti. Kdy semafory na silnici se samy přepínají uprostřed noci.

Rovněž jsem si všiml, že většinou se tyto scény objevují po scénách, ve kterých je postava se cítí osamělá, ztracená, bezbranná, strachující se o život... Takže, domnívám se, že semafor je umístěn na Sparkwood a 21., kde se odehrála kritická událost (Laura běží od Jamese do lesa v noci, kdy byla zabita).
To je skutečně úžasná scéna.


E50. Jaký význam má samovolný třes rukou různých obyvatel města (epizoda 28)?

Existují dvě teorie, možná spolu související:

1) Samovolný třes ruky je předzvěstí objevení se BOBa na konci epizody (kužel světla v jeskyni Glastonberry, objevení se ruky, následované samotným BOBem, říkajícím "Jsem venku!").

2) Vztah k levé ruce Teresy Banksové a Laury, které jsou v FWWM ochromené, ačkoli v epizodě 28 je to třes pravé ruky. Mohlo by se také zdát, že znecitlivění paže v FWWM má vztah k "sovímu" prstenu, což není v seriálu ukázáno.


E51. Jaké ceny seriál získal?

Z časopisu TV GUIDE "Cheers 'n' Jeers"*) z 13. října 1990:
Udělení ceny Emmy Twin Peaks vylučuje "Jeers" . Po obdržení 14 nominací - nejvíce za kterýkoli jiný seriál - komerční seriál ABC získal jen dvě ceny nevysílané televizí, za střih a návrhy kostýmů. O.K., možná reklamní trik Peaks se poněkud vymkl z ruky: média svědomitě přenášela každý projev spolutvůrce Davida Lynche (nafilmovaný), jako by to byl nějaký moderní prorok a současná vlna reklamy zaváněla zdáním vyprodanosti. Ale samotný film nasadil nový standard scénářů a režírování a to si jistě zasloužilo uznání Emmy.

Cenu Zlatý Globus získal seriál v lednu '91 za:
nejlepší seriál
nejlepší herec: Kyle MacLachlan za roli agenta Coopera
nejlepší vedlejší role v kategorii ženských rolí: Piper Laurie za roli Catherine Packard-Martellové

*)(Pozn. překl.: Cheer'n'Jeers - "hurá a hanba" je označení cen za nejlepší a nejhorší snímek.)